RAZVOJNA DISFAZIJA

Razvojna disfazija je razvojni jezički poremećaj sa specifičnim patološkim obrazcima ispoljavanja koji se ne javljaju ni u jednom stadijumu normalnog jezičkog razvoja.

Kod dece sa razvojnom disfazijom govor i jezik se usporeno razvijaju ali je socijalni razvoj relativno normalan, sluh dobar, intelektualne sposobnosti u granicama normale ili nadprosečne i ne postoje drugi poremećaji.

U lteraturi su objašnjena dva tipa razvojne disfazije, a to su :

Razvojna disfazija ekspresivnog tipa je specifični razvojni jezički poremećaj u kome je ekspresivni govor deteta znatno ispod očekivanog za uzrast, ali u kome je razumevanje govora u granicama normale.

Razvojna disfazija receptivnog tipa je specifičan razvojni jezički poremećaj u kome je razumevanje govora deteta ispod očekivanog za uzrast.  Razvojna disfazija receptivnog tipa se ispoljava tako što se dete ne odaziva na ime do prve godine života, ispoljava nesposobnost da do 18 meseci identifikuje bar nekoliko prostih predmeta ili nemogućnost da do druge godine starosti izvrši proste naloge.

Deca sa teškim oblikom razvojne disfazije receptivnog tipa mogu da kasne u socijalnom razvoju, da ponavljaju govor koji ne razumeju i da ispoljavaju oskudna interesovanja.

Deca sa razvojnom disfazijom se razlikuju od dece sa autizmom po tome što ispoljavaju normalnu socijalnu recipročnost, normalnu fantazmatsku igru, skoro normalnu uptrebu gestova i samo blagi poremećaj neverbalne komunikacije.

Deca sa razvojnom disfazijom za razliku od intelektualno ometene dece  imaju bolje organizovanu pažnju , određeno usmereno interesovanje, sposobnost da se igraju, konstruišu i sposobnost da se koriste naučenim veštinama ili rečima.